Saturday, December 17, 2011

zaman itu sudah berlalu~

Assalamualaikum ,,
hai sume !
hmm , mcm mne ari nie ?
adakah lebih baek dr smlm ?
atau lebih teruk?
atau tiade perubahan ?
ha !
mood : muhasabah sebentar~

ok !
jum kite masauk pade tajuk...
heheh

aku  : mak dak ! 20 dis nie selase chik da keje....
tidakkkkkkk ! da keje ? x nak la ,,, malasssss
chik nak dok umah jer,
ade x ape2 keje dok umah jer tp ade gaji ?
hohohoho.. 

mak andak : dah la chik ,
ZAMAN KO TU DA HABIS DA,
skang nie da kene mule berdikari,
terima la chik...
hakikat kehidupan,,,
sume tu da berlalu daa ,,,

ah tidakkkkkkkkkk !
mcm x caye jer...
nie la nmenye putaran kehidupan ,,,
bukan aku x nak membesar tp ntahla x taw nak kate cmne ,,
mcm2 perasaan yg ade dlm hati aku nie ,

klu pegi je umah nenek aku pasti akan mengimbau masa lampauku,
ketika same2 bermain bersama adik bradik dan sepupu2 ku ,
ketika same2 gelak ketawa bersama mereka ,
ketika sme2 berlawak jenake ,
ketika same2 mengayuh basikal ke sekolah ,
ketika same2 dipakse qiam kul 4 pagi,
YA ALLAH ! rindunye aku saat manis itu,,,

yang pasti ia hanye tinggal sejarah dan kenangan buatku
xmungkin utk diulang kembali ,
masing2 dengan kehidupan masing2,,,
masing2 dengan impian masing2 ,,,
kesibukan membataskan segalenye ,
dulu waktu kecik x sabar2 nak membesar ,
x sabar nak keje la,
xsabar nak kawen la,
ha  ! bile da tibe masenye ,
baru tawu ape yg manis ,
baru padan muke !

teringt aku kate2 mak cu , 
""ko sibuk2 nak keje , esok ko da keje taw la mcm mne""
arrrghhhhhhh tidakkk ! x nakkk !

skang nie sume dah sibuk !
sepupu2 dah smbung blaja la ape la,,,
along : da kawen , blaja kat mesir 
angah : da keje kat air asia
kak aisyah : da smbung blaja ILP KL ,
k.lang : da keje kat nilai sekejap
kak chik : da keje kat bangi kejap ,
solleh : bru abs spm keje kat MD
thaqib : bru je abs spm keje plk kat pizza hut
baby : pon bru je abs spm da nak msuk STAM,
hmm ,, 
yg msih skolah plk
sofiah : sibuk da nak PMR thn dpn
ayu : sibuk plk nak study form 2 da ,

tinggal la yg kecik2 7 thn dan kebawah 
so skang sepupu plk yg keje jge sepupu mcm jge anak buah
sbb sume kecik2 ag...
hmm ,
berbezanye khdpn yg dulu dan skrng,,
mmg la dulu x matang
skang nie semua kne buat sendiri
setiap kptan sume kne tanggung sorng2...
oh no !
 aku harus trime semua ini (nangis)

dah ! jgn nak mengade ,
nak x nak , pelase trime hakikat ini ,
inilah nmenye kehidupan
Allah dah mengaturkan perjalanan hambenye dgn baek ,
belajarlah utk trime hakikat ,,
zaman itu sudah berlalu ,
pandanglah kehadapan ,
teruskan mengorak langkah mencari REDHO ILAHI,
teruskan matlamat dan impianmu LIANA,
percayelah ALLAH sentiase bersamamu,
bersabarlah dan bertabahlah dalam 
menongkah arus badai yg melanda
ingt "Allah sentiase bersama org2 yg sabar"


 “Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.”   (Hadis riwayat Thabrani)


so , da x lme sgt da aku aku bergelar seorang muallimah ,
mcm tinggi sgt pangkat tu ,
sedangankan aku nie terlalu cetek ilmu ,
sikit sgt3 ,,
aku sendiri dalam proses belajar ,
org kate xpe kite kutip pengalaman nie
utk kite blajar dan trus belajar ,

hmm , aku pun xtaw skang nie aku semakin sibuk,
sbb tu org ingt lime perkare sblm 5 perkare
slh satunye
{waktu lapang sebelum sempit}
perghh  ! mmg terase x cukup jam la,,
padahal sme je 24 jam sume org...
hukhukhuk,
sabo je la ,,,

aku ngan sibling aku pon dah laen ,,,
ngan kembo da x serapat dulu,
mungkin itu lebih baek
ngan adik aku paen pon da laen die pon da sibuk
tp klu kat umah still die akan dibuli la ngan kakak die yg jahat nie!

hmm ,,,
ntah la x taw nak ckp mcm mne,,,
yg pasti khpn mmg akan sentiase berubah2,,,
yg pasti aku rindu sgt nak bersma makcik2 aku n pakcik2 aku
mcm dulu saat aku masih bergelar pelajar sekolah,,
stiap sbtu aku n fmly pasti akn kerumah nenek utk bork2
gosip2,, lawak2,,,,
tp skang nie
aku asyik sibuk jer
manjang berprgrm jer... =(

nak nagissssssssssssssssss ! =,=

nie lah nmenye ujian kan,,,
adakah aku akan sabar atau tidak ,,,
hmmm ,,
YA Allah ,, sabarkan hatiku ,
redhokan hatiku dlm setiap takdirmu


hmm ,
bile da dewase nie bru aku tahu bnyknye masalah hati,
bru tahu erti saketnye hati bile disakiti ,
bnyknye hati yg perlu dijage,
yela klu kecik2 dulu buat slah org sume paham
alah , budak2 x paham ape2 maaf kan je
tp bile da besar nie,,,,
hmmmmm
xtaw la nak ckp ape ,,,

mcm entry aku sblm2 nie...
aku mmg nak sgt keluar negare ,
tp kini bkn lagi ngre2 timur tengah ,
xkesah la mne pun
sbb ape ek ?
ntah la,,,,
aku nie jnis klu rse nak berubah 
aku perlukan suasane baru ,
org2 bru,
knalan bru....
bkan nak berubah ape pon
just nak rse bersame org2 bru mcm mne plk...


hmmm ,,,
yg pasti ZAMAN ITU SUDAH BERLALU,,,
hadapi lah ape yg mendatang,,
k sume jge diri leklok ,,,
same2 kite terusan dawkwah ye,,,

*moge kite sentiase bersama rahmat ilahi dan dpt mencari redho ilahi...
salam syg but semua~




No comments:

Post a Comment