Monday, March 14, 2011

kehidupan

Assalamualaikum....
hey sume!  lme sgt2 aku  x active kan....
haah  keterbatasan waktu yg mematikan aku dan dan menyekat aku utk postkan segala cerita2 aku....
hmm... sepanjang aku x postkan ape2 nie....
mmg bnyk perkara yg luar jangkawan dan sangkaan aku terjadi....

untuk pengetahuan semua aku baru je abs imtiham.... tu yg skang nie free sgt2..... lepas la azab aku.... lps nie plk ade azab menanti result plk... fuhh! cuak sesgt....  bia aku citekan satu2 ape yg berlaku sepanjang ketiadaan aku didunia maya nie...

hmm....
aku x taw la ape prasaan aku time aku tulis nie entry kali nie....  suke ,  sedih , takut , marah , suka , kecewa , benci n mcm prasaan lg ade dalam diri aku nie... 
yg pasti mcm perkara berlaku sepajang nie..... perkara yg menyakitkan.... mengembirakan...
  

ok.... biakan aku bercerita satu persatu ape yg berlaku yee...  hehe~

FIRST SKALI  : pada 12.02.2011

aku dapat brite bhwa along kesayangan aku akan bernikah dengan pilihan hati nie,,, wow! bende tu sangat menyentak hati aku.... aku giler2 terkejut.... x terkate aku.... mmg aku dan kembar bile dpt brite tu hanye mampu mengalirkan air mate,,,, tuhan je yg taw kecewanya hati.... kanp aku perlu kecewa ek???  padahal itukan perkara baik... menjauhkan maksiat.....tidakkkk! bg aku dan adik2 lain kami x setuju utk along kawin seawal ini....  aku & adik2 lain sgt2 menghalang..... aku pun x taw nape aku kecewa sgt... hmm...  akhir skali lepas da bincang2 ngan along semuanye kembali reda.... hati yg keras nie mulai cair  dengan segala kata dan rancangan si abg,,, aku mulai faham dan cube utk memahami disebalik semua yg terjadi....
akhir skali aku dan yg lain redho dengan segala ketentuan dan kehendak ilahi....
walaupun aku x pernak sangka jodoh abg kesayanganku seawl ini...
mmg perit utk aku trime semua yg terjadi...
tp siapalah aku utk melawan takdir,,,, aku cuba utk kuat kan hati ini...
namun ketika along sah menjadi suami kepada wanita pilihan hatinye... air mate ini kembali jatuh ke bumi buat kali keduanye.... aku x tahu kenape tp yg pasti slps ini aku harus adil....
along bukan lagi mcm dulu.... die harus jage hati adik2 dan istrinye....
cubelah utk trime sesuatu yg kamu tidak sukai... kerana itulah yg terbaik buat kamu....

“Dan Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu iaitu menentukan keadaan makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”
(Al-Furqan:2)


so alhamdulillah segalenye berjalan lancar.... dan mereka selamat diijabkabul kan.... 13.02.2011








wahai abg yg aku amat sayangi moge kau sentiase berbahagia bersama die yg kamu sygi,,,,  moge pernikahan ini kekal hingga keakhir hayatmu,,, aku amat menyayangimu... moge kamu menjadi seorang suami yg sentiase membimbing istrimu kejalan menuju ilahi... dan menjadi abang yg sentiase bersama kami ketika susah mahupun senang.... yg paling penting moge kamu menjadi anak yg sentiase taat kpd org tua kita dan sentiase menyayangi mereka.....

tulah kisah pertama utk entry kali nie.....  mmg mule2 semua nie x tercapai dek akal aku... dengan perkhawinan yg amat ringkas skali..  segalanya berjalan lancar,,,,  skang aku dah trime segalanye....

“Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan kamu mungkin sukakan sesuatu, sedangkan ia buruk kepada kamu. Dan hanya Allah yang mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah:216)

SECONDLY  : pada14.02.2011

Hehe... terlanjur dah berjalan jauh tu aku n family ape lg... g la jln2 kat kuala kangsar.... hehe,,,
mcm2 tempat singgah.... mmg bercuti btol.... best giler....  haha..  



























ha tu la gmbo2nye.... mls nak cite  bnyk2.... so anggaplah gmbo tu sedang bercerita ea....mmg best giler la kite org time.... bile bercuti cmtu ayah , mum , kami semua teringtkan kenangan2 bercuti wktu kami kecik2 dulu... mmg mengimbau kenangan la.... teringt saat dulu kami semua bercuti.....  =(


rindunyeee  zaman kecik2......  rse nak ulang blik pun ade.. hehe... tp sume tu mustahil la kan...  =)
mmg gembira la bile berjalan time msing2 da beso... hehe...
ha gmbo yang last nie kan gmbo berlatar belakangkan GUNUNG JERAI.... time kat sini  asyik nyanyi
"KU UKIR NAMAMU DIAWAN GURUNG JERAI.. BERSAKSIKAN LAUT DAUN NYIUR MELAMBAI  ................" heheheh... best giler la....


KISAH SETERUSNYA  : 28.02.2011

Alhamdulillah.,,,
fuhh!  mmg lega hati ini rasenye,,,, bile dapat berita imtiham qobul di tangguhkan pada tarikh nie...
spatutnye aku da imtihan pada 21 februari ari tu tp disebabkan masalah teknikal... akhirnye ia ditangguhkan...
aku mmg bersyukur la ditangguhkan.... blh la ready skit,,,,  klu x mmg la terkejar2....
hmm.... dr 28 feb hinggalah 8 mac aku n teman bertungkus lumus utk imtihan nie.... ape x nye.... imtihan nie menentukan setahun atau 2 thn beb...  spe yg nak 2 thnn....  klu blh sume nak stahun... yela klu sthun sumenye jimat.... jimat mse, jimat duit , dan mcm2 lgi jimat....  tp niat klu belajar krn Allah sume tu blh je kan....
hmm.... yg pastinye kan mmg sdih la bile kite merancang sesuatu ia x berlaku seperti yg di rancang....
yela,,, kita hanye mampu merancang... Allah sje yg bisa menentukan nye.... aku pasti pasti ade sesuatu kebaikan buat aku... nak taw x knp aku ckp cmne,,, sbb..  cmne citenye,,,, mule2 aku awl2 da minta tangguh kat ust yg aku n kembo aku nak tangguhkan syafawi hadis sbb kmi terpakse blik utk ambil QTI,,,,  so ustz pun kte aku...  tibe2 last minit aku dpt brite pekse yg spatutnye abs 8 ditunde kpd 9 mac... aku ape lagi sure2 la glabah.... ape nak buat.... QTI dan bayo... klu stakat RM10 x pe nie RM 200 beb....
aku pun tebalkan muke minta izin kat pengetua utk balik time tu....
Allah tolong akhirnye aku dpt blik... hehe
Aku pun ngan kembo aku amik pekse pada 10 mac,,, peh!  mmg la khidupan nie kne bnyk bersabar....
"sabar itukan indah..."



“Dan Allah itu berkuasa terhadap urusanNya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya”
(Yusuf:21)





ha ini la sedikit sebnyk gmbo ketika imtihan.... muke semua nak ketat jer.,... heheh....
tension msing2 menjawab.... da.. aku da x nak sbut lg pasl imtihan.... sume da lepas la... aku pun da lege skang nie... just nak pikir pasal result spm dan result imtihan je... yg da lepas tu bia la lepas... cewahh!
hmm.... ok masuk ke cerita yg seterusnya....


NEXT  : 11 MAC - 13 MAC

YO2!hehe.... ha,,, nak taw x org lain time jumaat nie sibuk tunggu bas , sibuk kemas2 brang nak blik kampung,,, ala cuti sem 1 kan... sume berkobar2... tp aku dan teman2 MANS sumenye relex je kat hostel.... heheh.... kite org pun bukan kesah sgt blik... yela klu da tiap2 minggu blik pakcik bas tu pun da boring tgk muke kite org.... hehe..
taw x sebab ape kami x blik??? sbab kami ade klas... so kami pun duk la kat hostel menghadiri klas tu smpi la ari ahad aritu....  fuh! mmg la kan... aku nie skang mmg sibuk giler....
ingtkan da lpas abs skolah nie relex skit,,,
ha ko! mmg relex la sgt.... hehe~
ahad tu lps je abs klas aku n kembo g la kemas2kan brang n tunggu bas utk plang ke kampung....
mmg smart la... hehe.... aku sentiase berharap dengan kesusahan dan kepayan ini akan membuahkan kejayaan bat aku dan semua.... cewahh!  amin~

nah aku bg tgk gmbo time klas tu ea....  ha! tgk...










haa... bestkan... org lain sibuk blik umah... kami sume berjihad mencari ilmu Allah... moge sentiase diberkati dengan rahmatNYA,,,, amin,,,,,  =)


hmm,,,,, akhirnye pada 13 mac 2011 pada jam 6.30 ptg aku dan kembo pun slamat smpi kerumah....
sblm smpi umah tu  kami singgah rumah nenek.... bork2 ngan mkcik2 tersayang.. tu yg late smpi umah,,,, huhuhu,,,,,
hmmm..... tu la yg berlaku sepanjang ketiadaan aku dlm blog nie.... hehe...

ha 23 nie result spm da kua.,,, wow! cuak giler.... takut beb.... heheh... hope dpt kputusan yg membanggakan... yg blh buat aku berjaya dunia akhirt.. amin....  Moge perjalanan aku sentiase bersama rahmat ilahi... amin....
hmm... k la nnt aku smbung cite lg ea,,,,  
da bnyk sgt da nie.... kot x terbaca plk krang....  
yg pasti saat nie aku amat merindui : k.ain , mira , nina , kasya , teman2 smaks ....  moge kite semua sentiase diberikan hidayah,,, amin....  =)

hmm... thankz bg sesiape yg sudi mengikuti kisahku.... k jumpe lg....  take care semua...

*moge sentiase bersama rahmat ilahi...

No comments:

Post a Comment